Daisypath Anniversary tickers

13 February 2013

asdfghjkl.

assalamualaikum.

pepagi lagi ayah dah kejut,maklum lah,anak dara.mana boleh bangun lambat-lambat.
acehh,cakap macam aku tak pernah bangun lambat je :3
macam biasa lah,lepas breakfast,ayah mesti akan bercerita.
tak kisah lah ape pun tajuk cerita,itu memang perkara wajib yang ayah akan buat.

tapi harini,cerita yang ayah cuba sampaikan tu,
agak menyentuh hati.
aku tahu ayah nak nangis,ayah tahan.
aku nampak mata ayah dah bergenang,cara ayah cakap dah lain.
tone suara ayah dah lain.
aku perasan.
sebab aku kenal dan aku tahu cara ayah cakap.

cerita ayah begini,

"Dulu masa ayah tingkatan 5,ayah langsung takde duit masa kat sekolah.(masa tu ayah belajar kat MOZAC,Ayer Keroh) Ayah balik kampung sebab nak mintak duit kat arwah nenek.masa tu arwah atuk dah takde,jadi terpaksa berharap kat nenek sorang.sampai je kat kampung,ayah mintak duit kat arwah nenek,nenek cuma bagi RM2.00.masa tu,ayah dah taktau nak cakap ape.duit tu memang tak cukup sebab 2ringgit tu je dah habis dibuat tambang nak balik ke asrama.abih nak makan masa rehat macam mana?takpe lah,ayah redha,ayah langsung tak marah atau tinggi suara kat arwah nenek sebab ayah tahu arwah nenek kau memang takde duit masa tu.lepas dah bersalaman dengan arwah nenek,ayah terus pergi tunggu bas.masa tengah tnggu bas tu,ayah perasan pakcik Maseri kau datang ke arah ayah,dan masa tu pakcik tengah bimbit satu beg plastik.dan kau tahu tak ape yang ade dalam beg plastik tu?penuh dengan duit syiling.pakcik hulur beg tu kat ayah dan kata, "nah,mak bagi." dan saat tu ayah tau,naluri seorang ibu memang sangat kuat.arwah nenek kau memang tahu duit yang dia bagi tu tak ckup dan duit syiling yang dia bagi ayah tu sebenarnya duit simpanan tabung arwah nenek kau.besar betul pengorbanan arwah nenek kat ayah.Ayah tau,dia hari-hari bangun pukul 4 sebab nak kena buat kuih untuk dijual.tidur satu hari cuma 3-4 jam."

dan sekarang aku faham.
kenapa ayah betul-betul terkilan.
dan aku tahu,ayah hidup mewah sekarang,
sebab usaha arwah nenek untuk besarkan ayah.
dia terkilan sebab banyak benda yang dia dah rancang untuk arwah nenek.
tapi tak kesampaian.

notakaki : ayah tak sempat jumpa arwah nenek sebab masa tu terpaksa bekerja kat Abu Dhabi.dan itu lah salah satu yang buat dia terkilan,dia tak dapat ada dengan ibu sendiri ketika di saat-saat akhir.